Vi er flyttet! modkraft.dk



@ Jakob: Med HUT mod DDF?

Af Peter Hegner Bonfils | 20. januar 2011 | 14:23 | 19 kommentarer |


Kære kammerat Jakob, jeg støtter på det varmeste konsekvent antiracisme og der er vi jo to alen ud af et stykke. Dér hvor den slags bliver tricky, er når den skal omsættes til praksis i en grumset virkelighed. Og det handler jo ikke mindst om hvordan analysen af den grumsede virkelighed er.

Men i forhold til den forestående mod-demo (og den temmelig skidte udvikling), så skulle jeg ikke nyde noget. Jeg har ikke tænkt mig at demonstrere sammen med racister mod racister – derfor provo-overskriften. Jeg håber du kan bære over med mine gadedrengemanerer, så vil jeg se bort fra at du er SIF-fan;) Og på det principielle punkt, så er vi jo enige – og i skrivende stund kan jeg se, at du også er blevet lidt overhalet af den kaotiske virkelighed omkring den demo.

En dårlig 3er – eller hvad gør vi fremover?

Kunne man så have undgået den situation, der er opstået? Ja, måske. Men jeg savner lidt at nogen, der har et mere indgående kendskab til København og HUT (der mig bekendt er et københavner-fænomen) kommer på banen: altså hvordan bør venstrefløjen fremover konkret forholde sig når HUT arrangerer eksempelvis et møde? Og de ’nogen’ jeg tænker på er kort sagt folk fra venstrefløjen i allerbredeste forstand.

En ting er nok sikkert: hvis ikke man bredt på venstrefløjen har et nogenlunde fælles fodslag og køreplan til den her slags situationer, så vil tingene på den front også være kaotiske fremover. Og det må gerne være en køreplan, der ikke kræver alt for mange ressourcer.

Studér fjenden

Og så var der lige det med analysen af den grumsede virkelighed. Du skriver, at HUT er den klart største højreekstreme gruppering i Danmark. Det er jeg ikke enig i – og det skyldes nok en forskel i forståelsen af hvad og hvem, der er højreekstreme.

I min opfattelse er Dansk Folkeparti overordnet set på én gang højreekstreme og højrepopulistiske – og nok også samlingssted for knap så politiske ’lykke-ridere’. Lægger man dertil de personforbindelser, netværk, organisationer, medier mv. som har en mere eller mindre direkte kobling til DF, så er HUT en lilleput i sammenligning.

HUT er derimod en organisation med en 100-200 medlemmer, mig bekendt nærmest udelukkende i København, som har været i stand til at samle demoer på over de tusind. Sé, det kan i sig selv godt være et problem på flere forskellige måder.

Men HUT har efter min bedste overbevisning ingen politisk indflydelse i Danmark og ej heller indflydelse på myndigheder eller medier. Det skulle da lige være, at de tjener som nyttige idioter for diverse antimuslimer, DF, mv. Og de er mig bekendt heller ikke kendt for at rende rundt og overfalde folk, true folk, udøve hærværk, ulovligt at opmagasinere skydevåben, sprængstoffer, narko mv.

Hvad så på sigt? Deres strategiske muligheder i Danmark grænser til nul-og-niks. Der er meget få muslimer i Danmark og der er ekstremt få, der abonnerer på HUTs kalifat-kitsch – og godt det samme. Så bør man være bange for indførelsen af ’kalifatet’ i Danmark? Nej, det bør man ikke – på det punkt kan man være helt rolig.

Jeg kunne til gengæld forestille mig, at de kunne være et problem for muslimer i Danmark. HUT har så vidt jeg forstår en rigid, dogmatisk og essentialistisk tolkning af Islam og det at være og ’gøre’ muslim. Den slags typer har tit en skidt tendens til at slå folk oveni hovedet med deres firkantede forestillinger om ’ret levevis’ og det er noget træls noget. Men her kunne det måske være rart at høre fra nogle københavnere, der har mere viden og erfaring hvad HUT angår?

Større problemer - og vores svar på de små

Men tilbage står for mig, at der er større og mere påtrængende problemer at forholde sig til – både når det gælder antiracisme og en masse andet. Der var vist også noget med en økonomisk krise og lidt klimaproblemer...

Men lige netop derfor ville det være en god ting, hvis vi kan diskutere os frem til et vist mål af fælles fodslag, når det gælder HUT og andre mindre problemer.

Jeg håber vi kan få en god og konstruktiv debat om dels:

1. Analysen - hvor stort et problem er HUT? Og hvilken type problem udgør HUT?

2. Hvad bør vi fremover gøre i forhold til HUT?

Jeg synes i øvrigt, på trods af visse uenigheder, at det var godt at Jakob satte gang i debatten (igen;) Så det skal du have tak for Jakob.



Kommentarer


Kommentar af Jakob Lindblom | 20. januar 2011 | 15:22

Hej Peter

Tak for indsparket / gensparket :-)

Jeg har haft et debatindlæg under min blog i kommentarsporet, som lidt svarer på nogle af dine spørgsmål, nemlig hvorfor HuT er et relativt stort problem i mine øjne, udover de åbenlyse racistiske og fascistoide tendenser mv. som er i selve bloggen. Og iøvrigt har jeg kort bemærkning, idet argumentet om medieindflydelse mv. sgu også gælder DNSB, SIAD m.fl. hvilket ikke forhindrer, at "vi" på fløjen bruger enormt meget krudt på dem.

Jeg har ikke tid til en genskrivning af indlægget under min blog, så jeg copy/paster lige, og så må evt. nye læsere finde sig i at springe ud i det.

Men jeg tror nu, at Charlie har ret ovenfor. Mange opfatter det som et dilemma, at de er bange for at gå højrefløjens ærinde, og mange har travlt med at bagatellisere HUT.

Tag nu Camilla Maria Løvhøj herover, som spørger, hvem som laver angrebskrigene, fører racistisk politik osv. og så spørger om det er HUT. Nej, det er ikke! Og det er heller ikke DNF, SIAD, DNSB og andre.

Men er HUT så uskadelige? Nej, den politiske islamisme er for mig at se blandt de største gifte mod integration, antiracisme o.l.

Den er den ekstreme politiske islamisme, som gang på gang bruges til at legitimere det ene fremmedfjendske indgreb fra DF og co. efter det andet.

Det er den politiske islamisme, som sammen med DF og co. sætter skel mellem etniske minoriteter og etniske danskere. Istedet for at almindelige mennesker kan samle sig til kamp mod højrefløjens politik, så foranledes unge med muslimsk baggrund til at tro, at det forjættede land er politisk islam fremfor progressiv politik og venstrefløjen sættes til politiske modstandere fremfor de reaktionære borgerlige eliter. Det er for så vidt parallelt til tyvernes Italien, hvor arbejdsklasseunge slåssede indbyrdes for og imod fascismen, som løsning på forarmelse og inflation.

Hvis ikke der er en venstrefløj, som aktivt og synligt siger fra overfor ekstremisme, racisme og fascistoide tendenser som HUT - SAMTIDIGT med at vi aktivt viser, at vi er på de minoritetsunges side i kampen mod højrefløjen, så taber vi denne kamp.

I det billede er jeg sgu ligeglad med ti tosser fra SIAD, selvom jeg foragter dem, som det også fremgår af bloggen.

Så har jeg læst kommentarer på Facebook, hvor politiske kammerater mener, at en deltagelse i denne demonstration alene bidrager til den generelle hetz mod muslimer. Jamen jamen jamen.

Var jeg muslim, så ville jeg anse det udsagn for dybt racistisk. Hvordan pokker kan man slå alle muslimer i hartkorn med HUT, som denne præmis jo bygger på. Resten af samfundet inklusiv selv de borgerlige partier kan sgu godt sondre. Skal venstrefløjsere så til at lave den generalisering og dermed forsvare HUT, som nogen muslimer, som blot er udsat for hetz?

Nej vel, så kære venner, undskyld det lidt lange svar. Demoen er mudret, men der er dælme fortsat brug for protest og kamp mod HUT, og det faktum at de holder møde mod Afghanistankrigen ændrer ikke en dyt på det.

Nøjagtigt ligesom jeg også rykker DNSB-klistermærker ned, som reklamerer for økologisk omstilling - uanset at jeg går ind for økologi.


Kommentar af Allan Saleem | 20. januar 2011 | 15:51

Hizb ut tahrir er blevet et ultra varmt emne at diskuttere disse dage. Derfor synes jeg I bør se netavisen www.jiyan.dk’s analyse af Hizb ut tahrir. http://jiyan.dk/2010/12/hizb-ut-tah...


Kommentar af Jakob Lindblom | 20. januar 2011 | 16:57

Hej Peter, så prøver jeg lige at svare lidt mere direkte.

Bemærk dog lige, at kursivering ovenfor gik lidt galt - alt under det i kursiv er citat som anført.

Mht. antal for HuT så har jeg hørt mellem 3 og 500, men hvis man skal gøre højrefløjen op ligesom dig, så skal man vel også tælle HuT’s mere ller mindre beslægtede tendenser med - salafisterne i Århus, Odense og København fx. Og med 1000 til møderne, så er der i hvert fald mere end blot 1-200.

Om det er et problem, så ja, det mener jeg jo jævnfør ovenfor ift. at stå fælles mod højrefløjen, ift. etniske unge og ift. legitimeringen af fremmedfendske tiltag herhjemme og så den helt principielle modstad mod de ting, som de står for, som jeg beskrev i min blog.

Er det så hovedproblemet for venstrefløjen (du nævner krisen mv.) så nej!

Du skulle kende mig dårligt, hvis ikke du ville gætte, at jeg mener, at det er EU, da det griber så meget ind i alle mulige andre områder (indskrænkning af retssikkerhed, migration/Fort Euroland, miljø/klima, faglige rettigheder, nyliberalisme osv. osv).

Derudover er der selvfølgelig idekampen, alternativer til kapitalismen, den borgerlige regering og politik osv. osv. Og min anden kæphest er som bekendt den borgerlige mediedominans, som gør, at vi på fløjen ikke har mulighed for konsekvent at præsentere sammenhængende alternativer til andet end enkeltsager.

Med andre ord, så er det i mine øjne langt nede på listen over de store udfordringer vi står overfor. Men det ændrer ikke, at det samme gælder SIAD; DNSB osv. Og at disse kampe også er vigtige!

Hvad kan vi så gøre. Ja, for det første, så er vi fandens berøringsangste og delvist splittede, hvilket dog primært gælder IS’erne mod rosset. Derfor er det også fedt, at Projekt Antifa trods alt nåede at melde ud, som de gjorde.

Men jeg tror, at det er hamrende vigtigt, at vi markerer os, og at vi tør tage debatten med de etniske miljøer. Vi skal vise, at vi er der for dem, men ikke sammen med fascistoide, racistiske tendenser blandt dem.

Konkret må vi jo komme først og selv arrangere demoen næste gang på et utvetydigt antifascistisk og antiracistisk grundlag, og vi skal være mere til stede i den offentlige debat.

PÅ samme måde som vi kæmper for økologi selvom DNSB også gør det, så skal vi ikke være så berøringsangste. Vi tør sgu godt tage stilling i egen ret uden først at skulle se, hvad de andre mener.

Når det er sagt, så er der sket meget med demoen siden jeg startede bloggen, og jeg anerkender bestemt, at det ikke er nemt:-)


Kommentar af Jan Hoby | 20. januar 2011 | 19:05

Ih hvor er det spændende; IS’erne mod rosset. Det er vist kun på den klaustrofobiske venstrefløj, hvor den diffuse angst har fået overtaget - at den slags underfrankeret argumenter er gangbar ;-) Men propagandaens fjendebilleder (islamofobi) har altid haft gode vækstvilkår i krisetider. Hvis den islamofobiske venstrefløj havde magt som den har agt, så ville vi jo nok være nogen der skulle vogte os for den politiske kretinismes handlinger. Men jeg er jo blot sharia-socialist, hvis synspunkter kan affejes - som den moralske venstrefløj affejer sexarbejdernes krav om rettigheder. Der er måske en årsag til, hvorfor den danske venstrefløj aldrig kommer til at true den herskende orden.


Kommentar af Peter Hegner Bonfils | 20. januar 2011 | 20:21

Først svarer jeg lige på det med HUT: kilden til tallet 100-200 medlemmer er Kirstine Sinclair, ph.d, ekstern lektor på SDU. Hun har blandt andet beskæftiget sig en del med HUT http://www.sdu.dk/ansat/sinclair?&a...

Jeg forsøgte at finde hendes ph.d. før jeg skrev indlægget, men den står vist trygt på en hylde på SDU.

Og hvad angår din sammenligning mellem HUT (og beslægtede grupperinger) og så den ekstreme højrefløj vi er ’vant til’ at bekæmpe, så er jeg ikke umiddelbart enig med dig.

Den ekstreme højrefløj i form af DF og det antimuslimske miljø har ret så meget at skulle have sagt herhjemme. Derudover, så er der en række små grupperinger, som - deres størrelse taget i betragtning - udøver temmelig meget vold mv. De smågrupperinger og så DF og det antimuslimske miljø er i høj grad forbundne kar.

Så jeg vil holde fast i problemernes størrelsesorden - DF og det antimuslimske miljø på enklar 1.plads. Men...

HUT er et ’dansk’ problem

Personligt tror jeg det er et problem, at HUT bliver anset for at være et ’fremmedlegeme’. Men det er de jo ikke, i hvert fald Ikke mere end Pia K og co. er.

Og det at de ikke bliver set som ’danske’ (og egentlig er trælse/racistiske holdninger jo et ret globalt fænomen), gør at dele af den ekstreme højrefløj får ’kreaturvogne i øjnene’ ved tanken om dem - og så går dele af venstrefløjen i baglås, hvilket sådan set er forståeligt.

Og dermed har jeg vist sagt at vi:

1. Har brug for generelt at gøre op med de (latente) racistiske forestillinger om en ’snæver’ danskhed, der kun er ’hvid’ - og hvad det angår, så ser det for tiden lidt sort ud i Folketinget. Men derfor er det jo stadig nødvendigt.

2. Skal behandle HUT som vi i øvrigt behandler grupperinger med trælse racistiske holdninger. Hvad det angår, så mangler vi mere præcis info og viden.


Kommentar af Jakob Lindblom | 20. januar 2011 | 20:40

Peter - punkt 1 og 2 er jeg 110 % med på - blot med en enkelt tilføjelse til 1. Nemlig, at vi skal gøre op med en snæver danskhed som hvid lige såvel som vi skal gøre op med en snæver racismeforståelse som hvid.

Og så er HuT iøvrigt ikke et dansk problem, men et internationalt nøjagtigt ligesom det populistiske fremmedfjendske højreskred i Europa er det - selvom de kalder sig Dansk Folkeparti herhjemme...


Kommentar af Elizabeth | 20. januar 2011 | 21:19

Jeg læste engang et HUT indlæg om situationen i Mellemøsten, og uden at gå i detaljer, var det som at høre de fleste Palæstina aktivisters analyse af forholdene.

Dette blot for at sige, at HUT også får sin næring - ligesom Irans ledelse - fra hadet til USA og Israel. HUT er derfor også en del af en international tendens, hvor undertrykkelse vendes fra en progressiv kritik, til en bagudskuende. Gør venstrefløjen nok for at få dansk-palestinensere med på det progressive fløj?


Kommentar af | 21. januar 2011 | 02:09

Af Jaleh,

Det er jo racisme.... anser du måske ikke HUT for at været lige så forkerte på den, bare fordi de har en anden hudfarve eller religion?

HUT er DKs største fascist organisation... men det er sikkert meget mere politisk korrekt at bruge krudt på at demonstrere imod hvide fascister.... selvom der er betydligt færre af dem i DK???

Det er venstrefløjens racisme ...

Og her taler vi om venstrefløjens kritik af en demo arrangeret af en fra S, SF og en tidligere Øer...???

What...? Nogle gange bliver man helt fascineret af argumenterne for ikke at deltage i demoer imod HUT, for argumenterne er agu meget søgte....


Kommentar af Peter Hegner Bonfils | 21. januar 2011 | 02:41

@Jaleh Prøv lige og læs indlægget igen - og måske giver det bedst mening først at læse Jakob Lindbloms, da mit er en replik til hans indlæg.

Jo, jeg mener - selvfølgelig - at HUT er racistiske. Men, det giver bare ikke mening at demonstrere sammen med blandt andet racister mod en anden flok racister.

Da man slog de to demonstrationer sammen og accepterede racister til demoen hoppede kæden af.


Kommentar af Thomas | 21. januar 2011 | 06:02

Problemet er i dag ikke HUT. Problemet er den dansk/amerikanske imperialisme! Hvis ikke venstrefløjen bliver ved med at mobilisere mod den dansk/amerikanske imperialisme, så kan HUT en dag måske blive et problem! Det vil hverken nu eller i fremtiden nytter at demonstrere mod HUT som fænomen.

Dele af venstrefløjen virker undertiden besat af ideen om at bekæmpe den yderste højre fløj ved at demonstre mod abstrakte begreber. Tænk hvis vi skulle vælte regereningen efter samme recept. "Fakkeltog mod liberalisme og egoisme".Skal vi vælte regeringen skal vi udkæmpe de politiske kampe om efterløn, sygehuse, nedskæringer mmm.

På samme måde mener jeg at værdien af de mange demonstrationer mod nazister har været yderst tvivlsom. I 90’erne blev der tilbragt mange timer foran et berømt plankeværk i Greve, i mens voksede DF sig stort og mægtigt.

Mvh

Thomas


Kommentar af Morten G | 21. januar 2011 | 09:16

Venstrefløjen er fuldstændig handlingslammet.

Alle render rundt om sig selv og prøver at finde et ståsted. Til den øvelse anvendes allehånde "akademiske" "analyser", som ikke siger noget om det egentlige problem, nemlig at venstrefløjens kassetænkning gør al navigation umulig, når menneskene i de enkelte kasser begynder at opføre sig anderledes, end de i henhold til de "akademiske" "analyser" burde.

Sagt med andre ord: Når mennesker, vi har defineret som ofre, begynder at opføre sig som undertrykkere, så går der udu i maskineriet.

Så venner; kom ned fra pidestalen, drop pseudo-analysen og tag udgangspunkt i virkeligheden: Mennesker er forskellige - mangfoldigheden findes.


Kommentar af Jakob Lindblom | 21. januar 2011 | 10:52

Til orientering - medlemsmail fra Enhedslisten:

Enhedslisten støtter protest mod Hizb-ut-Tharir

Enhedslisten opfordrer til at deltage i den protest mod Hizb-ut-Tharir som en række personer fra venstrefløjen har indkaldt til i dag foran den Sorte Diamant. Retsordfører Line Barfod glæder sig over, at mange mennesker ønsker at udtrykke deres modstand mod de holdninger som organisationen står for.

Line Barfod:

- I Enhedslisten opfatter vi Hizb-ut-Tharir som en udemokratisk og stærkt højreorienteret organisation. Deres holdninger til kvinder, til homoseksualitet og ikke mindst deres erklærede anti-demokratiske synspunkter er afskyelige.

- Enhedslisten har derfor flere gange tidligere demonstreret mod Hizb-ut-Tharir og mod andre ekstreme grupper, og jeg synes det er glædeligt, at mange flere nu ser ud til at ville deltage i protesterne.

Line Barfod mener, at netop en protest er den helt rigtige måde at tackle Hizb-ut-Tharirs møde på.

- Vi skal ikke begynde at forbyde Hizb-Ut-Tharir i at samles og holde møder eller ytre sig. Det hører ikke hjemme i et demokratisk samfund. Men vi skal vise, at vi er stærke modstandere af deres holdninger.

Line Barfod er bekymret over, at også stærkt højreorienterede grupper har meldt deres ankomst til protesterne.

- Det er afgørende er, at protesterne mod Hizb-ut-Tharir ikke misbruges af højre-ekstreme og racistiske grupper til at skabe hetz mod det store flertal af indvandrere og muslimer, der er stærke modstandere af ekstreme holdninger. Den ene form for ekstremisme er ikke bedre end den anden. Men det bedste vi kan gøre ved dette er at møde talstærkt op.


Kommentar af Leif Donbæk Thomsen | 21. januar 2011 | 11:06

@Peter

Du mangler altså lidt viden, HuT trækker jævnligt 2-3000 mennesker til lukkede møder. Hvor de i øvrigt, gør ret meget holde sikkerheden på et meget højt niveau. Jeg har været ude til dem og det er skræmmende, det er primært unge mænd de rekkruttere.

De har igennenm de sidste 15 år været tilstede (i københavn) som en magtfaktor blandt unge. Der hvor jeg kommer fra (Blågård), er det almen viden at de i høj grad arbejder med trusler og til tider vold for at få folk til at rette ind. Til at finde den rette religiøse vej.... Det har bla. ramt flere af mine proggrasive venner med flygtninge/indvandrebaggrund. De har nære forbindelser til en lang række af de gangster grupperinger der findes i København. De har igennem årene forfulgt, ganske mange af mine kammerater med anden hudfarve. De har ved flere lejligheder (nogle år tilbage) prøvet at true lokale medborgerhuse til ikke at ansætte kvinder.

Alt i alt, er HuT ikke den største trussel, men det er en bevægelse det er værd at forholde sig aktivt til og med aktivt, mener jeg at vise modstand hver gang de stikker ansigtet frem!

Facister er Facister, fuldstændigt ligegyldigt om de pakker det ind i religion eller om de har en anden hudfarve.


Kommentar af Peter Hegner Bonfils | 21. januar 2011 | 11:43

@ Leif

Tak for infoen - i mit indlæg efterlyser jeg netop mere viden om HUTs gøren og laden (i København). Så det er ikke den store ’afsløring’ at jeg mangler viden om HUTs aktiviteter i kbh;)

Jeg er godt klar over at de har samlet ret så mange mennesker til møder/demoer - jeg skriver også i indlægget at de har samlet demoer på over 1000.

Medlemstallet på 100-200 er taget fra et interview med Kirstine Sinclair, der skrev ph.d. om HUT i Danmark og Storbritannien. Hendes ph.d.-afhandling er fra 2010.

Hvad angår holdningen til HUT er vi vist enige.


Kommentar af Jan Hoby | 21. januar 2011 | 14:01

Imponerende hvor ihærdig det venstreorienteret kontor for ord, er med at slå korset tegn som tempelridderne - når talen falder på HUT. Aldrig er der set så stor en historisk enighed mellem det yderste højre og venstre og alle dem i mellem (hvem sagde min fjendes fjende er min bedste ven). Ingen ord er for store eller voldsomme når vi taler om HUTt’erne. Her kommer retorikken aldrig på overarbejde eller i selvsving, nej alt er rettidigt omhu.

Men nej,nej det har intet med islamofobi at gøre, vi elsker da vores muslimer. For Muslimer er jo ikke en homogen gruppe (hvem påstår det???) bliver vi fortalt af "kontoret for ord". Men vi må forstå at HUTternes fascisme = Le Pen, BNP, WP og alle andre white supremacy fuck ups. Det er same,same og der er ingen forskel og de udgør samme trussel (faktisk den største), siger "kontoret for ord"

Og såledels går tiden blandt de politiske korrekte venstreorienteret på kontoret for ord, alt i mens de lader forstå at de alene har set lystet.(dog sammen med deres højreorienteret fjender)


Kommentar af Jakob Lindblom | 21. januar 2011 | 14:21

@Jan. LOL "kontoret for ord" men nu har vi jo heller ikke vores egen "avis for (mange) ord", så du må bære over med os :-)


Kommentar af Vred | 23. januar 2011 | 06:22

Jan, du er ude at skide prøv et argument en dag. Jakob, har du set hvad det var for nogle typer dine folketingskadidater støttede?

Jeg har stået til et utal af demoer, hvor det åbenbart var under EL’s værdighed at støtte og møde op. Blandt andet har jeg stået og støttet uretfærdigt anholdt og (indtil videre) dømte klimaaktivister, hvor det ikke var vigtigt nok til at folketingsmennesker og kloge bloggere skulle blande sig. Men se nu blot hvor lysten bliver stor når det handler om at give grønt lys for københavnske nazier - så har vi tid og støtte...

I modsætning til Århus er det faktisk lykkedes at forhindre politisk vold i København, desværre har den etablerede venstrefløj lige blåstemplet nazistisk vækst - jeg kan forstå det sker med din velsignelse. Jeg støtter på ingen måde HuT - jeg ved jeg vil blive anklaget for det. Men taktisk snilde er et ringe krav når man vil bedrive politik.

Jeg bakker 100% op om at gå til demoer, når bare der er en konsekvens. Og så længe jeg ved at kammerater bliver fængslet, hånt og offentligt ydmyget uden EL’s protest, så klinger støtte til en demo fyldt med nazier klamt i mine ører - men det er vel bare realiteternes kaos???


Kommentar af T-drengen | 24. januar 2011 | 11:13

Kom dog ud af elfenbenstårnet.

Jeg forstår simpelthen ikke meningen i at demonstrere mod fascister sammen med nogle andre fascister. Bortforklaringer om et "kup" mod demonstrationen og andre dækmanøvre holder sgu ikke vand. Man må forholde sig til virkeligheden, -og virkeligheden var den uskønne, at se folk der kalder sig "venstreorienterede" stå og demonstrere sammen med et højresammenrend - der, udover at indkludere nogle af de ministre, der er med til at skabe grobund for ekstreme synspunkter i Danmark, også bestod af organiserede racister. Virkeligheden var også, at det åbenbart var vigtigere at forholde sig til hvem der sagde hvad - end hvad der blev sagt. Uanset hvor meget vi tager afstand fra HuT, gør det jo ikke deres kritik at Afghanistan krigen forkert, irrelevant eller uaktuel. Men dele af "venstrefløjen" synes åbenbart alligevel, at det er bedre at danne fælles sag med de der iværksatte og støtter krigen. Helt grotesk er det at "venstrefløjen" i den konkrete sag, burde have mere tilfælles med de der blev demonstreret imod end de man demonstrerede sammen med. Våbnet modstand mod besættelse og undertrykkelse skal ikke gøre illigitim - bare fordi der er andre end os der siger det.


Kommentar af Jakob Lindblom | 24. januar 2011 | 11:16

Hej vred

Jeg synes, at du lægger mig ord i munden, når du siger, at nazistisk vækst er med min velsignelse.

Der har været en lang debat under min blog om emnet, og fra jeg lagde op og til demoen løb af stablen skete der dælme meget, hvilket jeg også skriver om under egen blog.

Her indrømmer jeg, at det er pokkers svært, og jeg skriver, at jeg sgu heller ikke vil stå skulder ved skulder. Da jeg blandede mig var de famøse to demoer endnu ikke lagt sammen, og helt frem til afholdelse skriver jeg, at det er en på den ene side og på den anden side problematik, og at man næste gang burde være i god nok tid til en samlet antiracistisk manifestation mod HuT såvel som anden højreekstremisme.

Misforstå mig ikke, jeg vil aldrig sympatisere eller demonstrere med nazier, men i min bog er HuT for så vidt lige så slemme, antidemokratiske og sikkert lige så voldelige jf. Leifs indlæg og flere skildringer jeg har set om det samme. De angriber bare kun minoriteter og ikke venstrefløjen, så ja, I har politisk vold i København, og ja, gu skal´den bekæmpes - men nej, det skal ikke være sammen med nazier.

Som jeg skrev under min egen blog og med den viden jeg havde om demoen på forhånd før billeder af nazier florerede på nettet, så havde jeg nok taget derind med et banner eller lignende, der ikke levnede tvivl om, at dette var en rød protest fra min side mod HuT OG højrefløjen. Og havde jeg vist, hvad jeg ved i dag, så havde jeg nok stillet mig foran alle de kameraer, som jeg kunne og bagefter luntet hjem fremfor at lytte til Karen og co.

Mht. din øvrige kritik om manglende EL-tilstedeværelse ved klimafængslingsdemoer mv. Så har du sikekrt ret - jeg kender dog ikke de konkrete omstændigheder.


Kommentarfunktionen er lukket


Peter Hegner Bonfils, 30 år, byrådskandidat for Enhedslisten Århus, bachelor i Historie og cand.mag i Historie og Middelalderarkæologi fra Aarhus Universitet.

Medlem af Enhedslisten.




Blogarkiv

8. juli 2011
Gæsteblog: ’Farvel til venstrefløjen’
32 kommentarer

27. januar 2011
Auschwitz-dag, historiens spor - og fremtidens erindringer
9 kommentarer

20. januar 2011
@ Jakob: Med HUT mod DDF?
19 kommentarer

9. september 2010
Terror-anekdote 1: 9/11, 7/7 og 21/7?!
2 kommentarer

29. marts 2010
THE REAL almindelige mennesker
3 kommentarer

8. marts 2010
Søstersolidaritet med Zobel

20. november 2009
S-SF-aksen: bliver det hot eller not?
2 kommentarer

16. november 2009
På eventyr i Myrhøjen - og fik vi satset nok på kærlighed?
9 kommentarer

28. oktober 2009
Pind & Pølse
2 kommentarer

13. august 2009
Irakerne i kirken – og en særlig plads i helvede
37 kommentarer

1 2

Blogs

Af Rina Ronja Kari

Så går det løs igen

29. februar | 10:40


Af Elizabeth Japsen

Avantgardisten Holberg anno 1721 og 8 marts

28. februar | 09:23

1 kommentarer

Af Karen Helveg Petersen

»De faktiske forhold i jernindustrien…«

27. februar | 17:01

4 kommentarer

Af Søren Søndergaard

Politikerlede

27. februar | 08:52

2 kommentarer

Af Henrik Chulu

Digitalt forår

27. februar | 01:22

4 kommentarer

Af Lise Jonassen

Vi er ikke svage - vi har bare ikke arbejde

26.februar | 11:57

2 kommentarer