Vi er flyttet! modkraft.dk



Billigere billetter til folket

Af Saila Naomi Stausholm | 22. februar 2012 | 08:09 | 17 kommentarer |


I valgkampen stod jeg hver morgen på Tietgens Bro og delte flyers ud om hvordan SF ville forbedre forholdene for de tusindvis af pendlere, der hver dag kommer op fra S-toget netop der. Essensen af hvad jeg diskuterede med dem – og som flere af dem ville stemme på SF for – var ikke at der skulle komme en betalingsring. Essensen var det, der stod på den anden side af flyeren: billigere billetter. Det løfte er jeg rigtigt glad for nu bliver holdt.

En betalingsring er et middel, ikke et mål Så kom det nye forslag fra regeringen: en milliard til billigere billetter og forbedringer af den offentlige transport. Jeg er glad. For det, der betyder noget for mig, er ikke om man forstokket holder fast i hvad der har stået i planerne. Men derimod, at man holder fast i at der skal skabes konkrete forbedringer for almindelige mennesker.

Hvem er det, SF sikrer en milliard kroner til? En ting er sikker: der er ikke mange direktører, der tager bussen ind på arbejde. De danskere, der er afhængige af offentlig transport, har været mødt med prisstigninger i 10 år under VKO. Bedre og billigere offentlig transport bliver nu en realitet, og kurven knækker: de evige prisstigninger under VKO bliver stoppet. Flere kommer til at vælge busser og tog til i stedet for fra.

Dertil kommer, at der faktisk er en afgørende forbedring i dette forslag, som ikke var en del af betalingsrings-udspillet. Dengang talte man kun om, at københavnerne skulle have billigere billetter. Nu er det også bybussen i Struer der bliver billigere. Jeg har ikke altid boet på Vesterbro – derfor varmer det i høj grad mit jyske hjerte, at alle kommer med. Det er alt andet lige en forbedring for rigtigt, rigtigt mange danskere.

SF’s hjerte banker for at helt almindelige mennesker skal få bedre vilkår. Alt i alt er det et forslag, der ikke vender den tunge ende nedad, men derimod letter vilkårene for dem der ikke har mange penge at bruge på transport. Det er fornuftig, venstreorienteret fordelingspolitik – og det er grøn politik, at billigere billetter mindsker bilismen.

Når diverse medier anklager os for løftebrud, er det fordi de lever i en anden virkelighed end pendlerne på Tietgens Bro og alle andre i resten af landet, der hver dag tager kollektiv trafik til arbejdet. De lever i en christiansborgsk virkelighed, hvor det er the name of the game at udstille SF som tabere i realpolitikken, der bare gerne vil sidde i regering for enhver pris. Det kunne ikke være mere forkert. SF i regering skaber konkrete forbedringer – skridt for skridt. Det bliver vi ved med.



Kommentarer


Kommentar af A Greenspan | 22. februar 2012 | 09:23

Hej Saila

Måske er det sådan noget som det her, der afføder debatten om SF på modkraft. Det er ikke engang et døgn siden at det blev meldt ud at betalingsringen ikke kommer, og alligevel lyder det på dit blogindlæg som om at dette her hele tiden har været planen.

Det er ikke på grund af politiske uoverenstemmelser man skipper forbi sf’eres blogs her på siden, men fordi det fucking er som at diskutere med et principprogram.


Kommentar af Aslak | 22. februar 2012 | 09:53

SF’s primære argument [1] for en betalingsring (var) ikke primært, at skabe et provenue der skal bruges til at forbedre kollektiv transport. Argumentet var at vi har et problem med trængsel i københavn. Trængsel der gør at pendlere, også dem der sidder fast i 5A’eren i myldretiden, spilder deres tid. Trængsel der forpester miljøet. Dit forsøg på at italesætte et nederlag som en sejr er patetisk.

[1] "Betalingsringen er fremtiden svar på de store og voksende problemer med trængsel i og på indfaldsvejene til København. Hver dag spildes der 130.000 på grund af trængsel i hovedstadsområdet. Det koster samfundet 7 mia. kr. om året og forventes fordoblet på sigt. Alene mellem 1990 og 2008 er biltrafikken i København steget med 20 procent – en stigning der forventes at fortsætte, medmindre der tænkes i nye baner."

http://www.sf.dk/presse/nyheder/201...


Kommentar af Andreas K | 22. februar 2012 | 10:15

Igen: Flad "analyse" og ren pacificerende legitimering.

Udgangspunktet for indlægget er ikke "er dette positivt / et godt resultat?" men "hvorfor er dette positivt / et godt resultat?".

Fuck legitimering og afmontering af kritikken! Progressiv analyse af og kritisk stillingtagen til det etablerede - og diskusion af mulige strategier - nu!

Hvis der findes SF’ere, der kan være kritiske over for den førte politik, og ikke blot forklarer alt med, at ’det jo er pragmatisme og sådan set et ok resultat’, så lad os få dem ind her! Hvis et forsvar er udgangspunktet for alt, så er det ren propaganda på den dårlige måde.

Bredt favnende progressiv portal, ja tak. Platform for ukritisk legitimering og forsvar for den førte politik lige meget hvad, helst ikke.


Kommentar af Andreas K | 22. februar 2012 | 10:25

Der findes sgu SF’ere, der kan være kritiske over for den førte politik, og ikke blot forklarer alt med, at ’det jo er pragmatisme og sådan set et ok resultat’! Se Leif Donbæk Thomsen blog.

Det er jo lige det, der er brug for. Generelt og specifikt for en progressiv portal. Det her, not so much.


Kommentar af M. Duclos | 22. februar 2012 | 13:20

Hvor har du fra at billigere billetter vil få pendlere til at foretrække den kollektive trafik?

Hvad hjælper det at have billigere billetter hvis der ikke sker forbedringer af den kollektive trafik?

Det er ikke kun prisen der er afgørende, men også komfort og fleksibiliteten.

Og så må jeg igen brokke mig over en blog fra en SFer der skamroser SF. SF bliver de nye konservative....


Kommentar af Elias | 22. februar 2012 | 13:57

Kan du ikke bare få en blog på Berlingske.dk - jeg er gude træt af jeres hykler lort den milliard dække ikke engang inflationen..


Kommentar af Eskildhavderet | 22. februar 2012 | 14:09

Halleluja vi kommer til at spare 1,40 kr. på en billet i København som nu kun kommer til at koste 22,60 kr. (indtil den stiger igen).

Hvad er det i vil SF?

...og Modkraft for den sags skyld. Se dog på dette indlæg!


Kommentar af Simon | 22. februar 2012 | 15:29

Come on, folkens.

Jeg er billist. Helt fra det nordligste Nordsjælland ind til min arbejdsplads lige ved siden af Østerport Station. Paradoksalt!

Priserne på billetterne betyder for langt de fleste pendlere ikke særlig meget. En betalingsring ville koste så meget, at det havde gjort ondt. Men jeg ville have taget bilen alligevel. Fordi den alternative transport fungerer så dårligt.

Giv os kollektiv trafik, der fungerer: 1. hvor der faktisk findes busser hjemmefra til stationen 2. hvor man ikke behøver bekymre sig om, hvor vidt den er 2 eller 5 minutter forsinket - fordi der går toge hele tiden - ikke med 30 minutters mellemrum 3. hvor man kan sidde ned

Jeg vil meget hellere sidde i et tog eller en bus og læse eller arbejde, end at sidde i min bil og dytte af de andre fjolser. Men jeg er også nødt til at komme hjem og hente mine børn. Det kræver alt for stor tidsmæssig margin at være sikker på at nå frem (og hjem) i tide. Derfor spilder jeg min tid i bilen.

Prisen på billetter eller på betalingsring kommer ikke til at ændre på det! Men hvis det kollektive fungerer, så finder I mig i tog og bus.


Kommentar af pisogpapir | 23. februar 2012 | 05:25

wow, tak for et utrolig spændende og væsentligt argument: "det, der betyder noget for mig, er ikke om man forstokket holder fast i hvad der har stået i planerne. Men derimod, at man holder fast i at der skal skabes konkrete forbedringer for almindelige mennesker." Bullshit bingo, hele pladen fuld.


Kommentar af Morten Wulff | 24. februar 2012 | 09:19

Den nemmeste måde at tvinge bilisterne ind i bus/tog på er ved at nedlægge parkeringspladser. Som bonus bliver der mere plads til andre trafikanter. Desværre er det ikke en realistisk løsning pt, da der kun er en milliard til at forbedre det kollektive, hvilket jo forslår som en skrædder i helvede.


Kommentar af Mikas | 24. februar 2012 | 10:16

Stærkt indlæg! Jeg er glad for, at jeg som helt almindelig borger kan spare 1,5 kr. på hver bustur, hvor jeg så samtidig har god tid til at slappe af og overveje, hvor jeg skal købe min fucking ’filtermaske’.


Kommentar af Dorthe Blicher Dam, Vanløse | 24. februar 2012 | 10:53

Hej Saila og I andre,

Hvorfor er der ingen af jer, der taler om os, der skal leve - og dø i utide - med skadelig bilos hver dag? Om vores børn, der altså skal have lavere IQ og højere risiko for hjerte-karsygdomme, fordi det er dyrt og besværligt at gøre noget ved luftforureningen?

Jeg er godt klar over, at det er svært, hvis man ikke bor her på livstid, at være solidarisk, men sig mig: Skal vi forurenes hver dag, så pendlere kan få arbejds- og familieliv til at stemme overens? Så danskerne får billig transport? Så politikere i omegnskommunerne og Jylland bliver genvalgt? Hvad er prisen for et liv?

Betalingsringen var det, der skulle hjælpe os.


Kommentar af Mikkel Storgaard Knudsen | 24. februar 2012 | 12:44

Jeg bliver provokeret af den måde, SF lige nu for mig at se vil redde hele det stakkels Danmark fra voksende billettakster. Hvad kan SF som regeringsparti, som landets kommuner ikke kan i denne sammenhæng?

Jeg taler om, at SF’s halve milliard til mindre takster ikke er noget der på landsplan har nogen særlig effekt, overhovedet! Jovist, 1½ kroner af billetten, men som så mange andre borgere har sagt, rykker det kun marginalt ved antallet af passagerer. Kigger man på to kommunale eksempler, er det tydeligt, at forbedret kollektiv transport sagtens kan finde sted uden en ekstra ½ milliard fra Christiansborg.

1) Viborg Kommune - hvor en lang række regionalruter, sammen med samtlige bybusser i selve Viborg by, er blevet sat ned til en billetpris på en flad tier. Dette er i kraft af borgmester Søren Pape (K), som i byrådet er i en koalition med S-SF. 2) Ikast-Brande Kommune, der nu i flere år har haft gratis busser i hele kommunen.

Begge steder har er initiativerne kommet gennem byrådene, og har altså ikke ventet på penge fra Christiansborg. Hvis Saila Naomi Stausholm udtaler sig om billigere billetter i Struer, som resultat af ½milliarden fra betalingsringen, så nasser hun simpelthen på politiske resultater, som der er blevet kæmpet for i årevis, ude i kommunerne.

Min pointe er, at den halve milliard bør skydes i noget konkret (DSB!), fremfor at strø dem tyndt udover hele landet - der vil de nemlig ikke gavne nær så meget, som en lokalpolitisk indsats vil gøre det. Som viborggenser er jeg GLAD for at vide, at en stor del af borgerne i Viborg Kommune kan ordne deres transport til en tier. Men jeg er meget bevidst om, at det byrådets fortjeneste, og ikke SF’s, som nationalt parti.


Kommentar af Kim Ingemann | 24. februar 2012 | 16:00

"Nu er det også bybussen i Struer der bliver billigere", skriver du. Næh dog, hvor er det progressivt. Hvordan i alverden hjælper det på trængsel og luftforurening i København?


Kommentar af Jean Thierry | 24. februar 2012 | 16:57

Der bliver jo ikke penge til 40 % billigere billetter i København, som lovet af Villy Søvndal (SF).


Kommentar af Jean Thierry | 24. februar 2012 | 18:08

Den effektive måde at få færre biler og mere kollektiv trafik ud af den 1 mia.kr. om året vil være at bygge 7 km letbaner i København hvert år (det er 7 gange billigere pr.km end metro).


Kommentar af Saila Naomi Stausholm | 28. februar 2012 | 23:31

Hej alle, lige lidt respons herfra - igen tak for jeres kommentarer.

Mht billigere billetter: NEJ halvanden kr. er ikke meget (hvis det er det det det ender med) - og en halv milliard rækker ikke til gratis transport. Det er ikke endemålet, men et skridt på vejen. Efter 10 års (eller mere?) prisstigninger konstant, er kurven knækket. Husk på at pengene kommer igen hvert år. Det betyder at vi fra nu af går i en retning FOR kollektiv transport frem for imod. Det er sgu progressivt - og det tror jeg ikke var sket uden SF i regering.

Mht Struer og andre byer (Fedt med Viborg - men jeg er fra Struer og derfor eksemplet ;-)) jamen så er det helt rigtigt at det er jo først og fremmest en lokal sag. Og det er rigtigt sejt med de mange lokalpolitikere der får forhandlet noget hjem der. Al støtte herfra.

Mht. trængsel og forurening: ja det er der ikke kommet en løsning på - det er det ærgerlige ved betalingsringens død. Men det er derfor der er nedsat en kommision. Hvad angår den må jeg ærligt indrømme grunden til at den ikke er nævnt i indlægget: Jeg har ikke stor fidus til kommissioner - jeg synes de tit ender som meget dyre syltekrukker eller unfair måde at forsvare asocial politik. Men måske er det den borgerlige måde at nedsætte kommisioner på og jeg er villig til at give regeringen en chance her for at bevise, at der kan komme nogle gode forslag ud. Min ven Morten foreslog den anden dag at hæve parkerings-afgiften - det ville have samme effekt som betalingsringen og jeg synes det lyder fornuftigt. Jeg er overbevist om at masser af gode venstrefløjsfolk i KBH vil blive ved med at kæmpe for en politisk løsning på trængslen. Jeg glæder mig til at høre kommissionens bud - sammen med alle andres - og til at en løsning bliver forhandlet på plads på chr.borg eller rådhuset.


Kommentarfunktionen er lukket


Jeg hedder Saila Naomi Stausholm og er ung SF’er – velkommen til min blog på Modkraft!

For det første vil jeg gerne skrive om den politiske aktivitet. Jeg mener det er en kæmpe udfordring for os at skabe gejst og folkelighed omkring venstrefløjen på en måde, så danskerne vil engagere sig i det. Vi skal gøre politik interessant, vedkommende og tilgængeligt.

For det andet vil jeg gerne diskutere venstrefløjens udgangspunkt. Vi skal fokusere på hvad det er for politiske forandringer, som er mulige og nødvendige i dag. Historisk opgør med den undertrykkende klasse, ja tak, men lad os i mellemtiden fokusere på de ting der kan forbedre hverdagen for almindelige mennesker nu og her.

Missionen må være at skabe et helt andet Danmark, hvor der reelt er solidaritet og lige muligheder i et forpligtende fællesskab hvor vi alle bidrager. Jeg vil gerne skrive om hvad den forandring skal indeholde – og hvorfor det haster så hulens meget!

Om mig: Jeg er 21 år gammel og har været politisk aktiv siden jeg var 14, bl.a. flere år i elevbevægelsen. Jeg bor på skønne Vesterbro men er oprindeligt jyde. Til daglig studerer jeg International Business and Politics på CBS og er landsledelsesmedlem i SF Ungdom.

Jeg håber du vil læse lidt med her på siden!




Blogarkiv

22. februar 2012
Billigere billetter til folket
17 kommentarer

21. februar 2012
SF er ikke the lord of the Ring
19 kommentarer

22. august 2011
Ægte vækst – og ægte boligpolitik
10 kommentarer

31. maj 2011
Respekt for erhvervsskoleeleverne
10 kommentarer

15. marts 2011
Familien – en kerneværdi for mig, Obama og Lars Barfoed
16 kommentarer


Blogs

Af Rina Ronja Kari

Så går det løs igen

29. februar | 10:40


Af Elizabeth Japsen

Avantgardisten Holberg anno 1721 og 8 marts

28. februar | 09:23

1 kommentarer

Af Karen Helveg Petersen

»De faktiske forhold i jernindustrien…«

27. februar | 17:01

4 kommentarer

Af Søren Søndergaard

Politikerlede

27. februar | 08:52

2 kommentarer

Af Henrik Chulu

Digitalt forår

27. februar | 01:22

4 kommentarer

Af Lise Jonassen

Vi er ikke svage - vi har bare ikke arbejde

26.februar | 11:57

2 kommentarer