Vi er flyttet! modkraft.dk



Død betalingsring skaber splid på venstrefløjen

Enhedslisten raser over regeringens beslutning om at droppe en betalingsring for biler, der kører til København. SF glæder sig over flere penge til den kollektive trafik, mens en Modkraft-blogger kræver statsministerens afgang på grund af sagen.

Af Rune Eltard-Sørensen/Monsun - 23. februar 2012
Emneord · Politikere


Onsdag den 22. februar besluttede regeringen at vinke farvel til endnu et af sine egne valgløfter.

Til stor glæde for den borgerlige lejr dropper Helle Thorning-Schmidt og co. at indføre en betalingsring for bilister, der har et ærinde i hovedstaden. Formålet med betalingsringen var, at begrænse forurening og trængsel på vejene.

I stedet bliver der nedsat en trængselskommission, som skal undersøge alternative løsninger, ligesom der årligt bliver afsat en milliard kroner ekstra til bedre og billigere kollektiv trafik i hele landet.

Se oversigten »Det vil regeringen efter betalingsringen« hos Information.

Socialdemokraterne fortrød

Indførelsen af en betalingsring omkring København var skrevet ind i regeringsgrundlaget, og der var faktisk flertal for beslutningen sammen med Enhedslisten.

Alligevel fortrød Socialdemokraterne.

Det skyldes en massiv kritik af forslaget fra blandt andre partiets egne borgmestre i omegnskommunerne.

– Man skal enten være tonedøv eller ikke forstå noget som helst, hvis man ikke har kunnet se, at de mennesker, vi gerne ville gøre noget for, ikke var interesserede i den ring, siger transportminister Henrik Dam Kristensen (S) til dagbladet Information.

JPEG - 42.7 kb
Biltrafik er både forurenende og skaber køer, som er dyre for samfundsøkonomien. Foto: Lars Kamp Mortensen/Monsun.

– Jeg synes, at ideen med at lave begrænsning i forhold til trængsel var en god idé. (…) Det viser vores miljøundersøgelser også. Og vi anerkender også fuldt ud, at vi ikke har løst trængselsproblemerne med den her løsning, og derfor beder vi nu nogle kloge mennesker om at give nogle bud på, hvad vi kan gøre ved det, siger Henrik Dam Kristensen.

Statsminister Helle Thorning-Schmidt går så langt som at kalde onsdagens beslutning for en sejr.

– Det er altid en sejr, når man finder den rigtige løsning. Det kan godt være, at vejen derhen er snørklet. Men det er altid godt, når man finder den rigtige løsning, og det er vi helt overbevist om, at vi har fundet her, siger Helle Thorning-Schmidt til Ritzau.

Læs artiklen »Lettelse og selvransagelse på Borgen« hos Information.

Læs artiklen »Thorning kalder ringløsning en sejr« hos Information.

SF glæder sig over flere penge

For regeringspartiet SF er der i baglandet stor skuffelse over, at der ikke bliver indført en betalingsopkrævning af bilister i hovedstaden.

– Jeg tror på, og jeg ved, at SF’erne har kæmpet med næb og klør for denne her betalingsring. Vi har ventet på den i 15 år. Vi har snakket om den i 15 år. At vi så ikke får den nødvendige opbakning, det synes jeg er rigtig ærgerligt, lyder det fra teknik- og miljøborgmester i København, Ayfer Baykal (SF).

JPEG - 61.8 kb
SF’s bagland er i oprør over sagen om betalingsringen. Her partiets leder Villy Søvndal i sin ministerbil. Foto: Mette Kramer Kristensen.

Hun deltog sammen med skatteminister Thor Möger Pedersen i et ekstraordinært møde om sagen hos SF København onsdag aften.

Læs artiklen »SF’ere i København hasteindkaldt til orienteringsmøde« hos Politiken.

Læs artiklen »Skuffelse hos SF’s topfolk i hovedstaden« hos Information.

Fra sidstnævnte var der dog officielt tilslutning til regeringens beslutning.

– Det har ligget SF meget på sinde at sikre både billigere og bedre tog. I svære beslutninger skal man tænke sig godt om. Den kunstneriske udførelse kunne måske have været bedre, men slutresultatet er godt, lød det fra Thor Möger Pedersen.

Læs artiklen »SF-top holder gennemhullet fane højt« hos Politiken.

Enhedslisten er rasende

Ifølge regeringens støtteparti er der dog ikke meget at glæde sig over.

Enhedslisten betegner beslutningen om at droppe betalingsringen som et »kæmpe svigt«.

– De to ud af tre københavnere, der bruger kollektiv trafik eller cykler, vil fortsat skulle udsættes for sundhedsskadelig luftforurening på vej til og fra arbejde. Regeringens grønne profil er svækket betydeligt efter denne her beslutning, mener partiets politiske ordfører Johanne Schmidt-Nielsen.

JPEG - 53.3 kb
Enhedslistens politiske ordfører er dybt skuffet over regringen. Foto: Mark Knudsen/Monsun.

– Selvom det er brandærgerligt, at regeringen har forkludret forløbet omkring betalingsringen, har vi ikke tænkt os at sætte os i et hjørne med armene over kors. Det er afgørende, at vi holder regeringen fast på, at der skal gøres noget ved trængsels- og miljøproblemerne. Kommissionen skal ikke være en syltekrukke, udtaler Johanne Schmidt-Nielsen i en pressemeddelelse.

Læs pressemeddelelsen »Kæmpesvigt fra regeringen« hos Enhedslisten.

Eksperter er kritiske

Også trafikeksperter vurderer, at effekten af regeringens nye aftale ikke er imponerende.

En billet til to zoner i København vil falde knap 1,70 kroner, mens aarhusianerne slipper 1,40 kroner billigere for samme type billet, hvis man drysser regeringens halve milliard kroner jævnt ud over landet, skriver Ritzau.

Det viser et regnestykke, som trafikforsker på Roskilde Universitet, Per Homann Jespersen, har lavet.

Han bakkes op af trafikforsker på DTU Transport, Mogens Forsgerau.

Hans vurdering er, at de afsatte penge kun vil få omkring en promille af bilisterne til at droppe livet bag rattet.

– Ved at sænke priserne 500 millioner kroner får man flere passagerer, men det er ikke bilisterne. Mange af dem, der kører med bus allerede, vil måske tage en ekstra tur. Mens det også vil få flere til at vælge cyklen fra, siger Mogens Forsgerau.

Læs artiklen »Ekspert: Prisfald i København på 1,70 kroner« hos Information.

– Jeg ved ikke, hvad folk vil sige, men jeg ved, at alene det at bryde den stigningstakt, vi har set de seneste 10 år og få et reelt fald, det er en ændring i dansk trafikpolitik, siger SF’s formand Villy Søvndal til kritikken.

Læs artiklen »Fem skarpe til Søvndal om billige billetter« hos Information.

Blogger: Helle og Villy bør gå af

På Modkrafts blog diskuteres sagen i disse dage heftigt.

Der er langt fra enighed i spørgsmålet om regerings kovending, og internt i partiet SF er medlemmerne splittet.

Ansvaret for sagens udvikling kan dog ikke pålægges SF alene, lyder opsangen fra Leif Donbæk.

»Siden regeringen skiftede, er det som om, at den totale venstrefløj og store dele af fagbevægelsen glemte, at parlamentarikere ikke svæver uberørte over vandene… De påvirkes, sparkes til og opfordres pænt,« skriver Leif Donbæk fra SF i København på sin blog.

Han indrømmer, at han er »godt gammeldags sur«, men også, at nu fortsætter kampen.

»Så ja, Villy, Thor, Johanne, Per mfl. lige nu er vi kede af det – men vi ved samtidig også godt, at I gjorde det så godt, som I kunne, og at 1 milliard er 2 milliarder mere, end vi nogensinde havde fået under VKO,« skriver Leif Donbæk.

Læs bloggen »Kampen forsætter!« og deltag i debatten hos Modkraft.

JPEG - 90.6 kb
Der er udsigt til billigere offentlig transport. Foto: Gabriela Manzur.

Mens Leif Donbæk er både vred og ked af det, så er hans partifælde Saila Naomi Stausholm ikke sådan at slå ud.

»En betalingsring er et middel, ikke et mål. Så kom det nye forslag fra regeringen: en milliard til billigere billetter og forbedringer af den offentlige transport. Jeg er glad. For det, der betyder noget for mig, er ikke, om man forstokket holder fast i, hvad der har stået i planerne. Men derimod, at man holder fast i, at der skal skabes konkrete forbedringer for almindelige mennesker,« skriver ledelsesmedlemmet i SF Ungdom på sin Modkraft-blog.

Læs bloggen »Billigere billetter til folket« og deltag i debatten hos Modkraft.

I den anden ende af blogsfæren lyder der en kraftig opfordring til at udskifte ledelsen i Socialdemokraterne og SF.

Det er Mikkel Skov Petersen, som mener, at statsminister Helle Thorning-Schmidt og SF’s partiformand Villy Søvndal bør træde tilbage.

»Det, vi er vidne til, kan ikke længere betegnes som en dårlig start: vi er vidne til en katastrofekurs. Entusiasmen omkring projekt RAF-regering var stærkt behersket inden valget. Nu er den borte, og der er ingen grund til at tro, at den kommer tilbage,« mener Mikkel Skov Petersen.

»Villy bør træde tilbage som SF formand med det samme, og som udenrigsminister senest om et års tid, og Helle bør melde sin afgang nu, så Socialdemokraterne kan vælge en ny formand til efteråret, så en regeringsrokade, inklusiv statsministerposten, derefter kan gennemføres,« lyder opfordringen.

Læs bloggen »Helle og Villy burde trække sig nu – for alles skyld« og deltag i debatten hos Modkraft.


De kommende dage


Modkraft FOTO
26. februar 2012 | Foto

Stop ACTA


20. februar 2012 | Foto

Fastelavn i Ungeren


6. februar 2012 | Foto

Anima blander sig i modeugen


11. januar 2012 | Foto

Roj TV i retten


4. januar 2012 | Foto

De hjemløses nytårskur



Tidsskriftcentret

Robinson Crusoe

24. april 1731

Daniel Defoe udgiver bogen Robinson Crusoe


Tidsskriftnyt

Nye numre online:

International Socialism
Logos: a journal of modern society & culture
Jump Cut: a review of contemporay media
Kritisk Debat
Video: Marxism and Revolution Today



Marxist books on the global financial crisis and capitalism

Linkbox med et udvalg af nyere marxistiske bøger på engelsk. Med anmeldelser, debat og interviews - og nye bøger tilføjet af af bl.a. Mick Brooks, Andrew Kliman og Paul Mattick, jr.



Kontradoxa

Af Nathan Schneider

Ingen ledere, ingen vold

28. februar | Hvad indebærer begrebet om en mangfoldighed af taktikker for Occupy Wall Street? Således spørger Nathan Schneider, der selv er med i bevægelsen, i den nye bog »Vi er de 99%«.


25. februar
Folkedrabets moralske historie

23. februar
Assad-regimets krig mod egen befolkning

20. februar
»Tom« har forladt os

Queerkraft

Af Camilla Tved

10 gode grunde til at se ”10 timer til Paradis”

19. februar | Den meget omtalte og roste spillefilmsdebut fra Mads Mathiesen gør det nemt for publikum. Læs her hvorfor en af QueerKrafts anmeldere blev blød i knæene og nu ønsker sig en (...)

7 kommentarer

17. februar
Queerfeministisk antiracistisk kritik

11. februar
Anders Behring Breivik og kampen om forklaringen

7. februar
Arabiske kvinders kamp i skyggen af islamisternes valgsejre

Fagligt

Af Ulrikke Moustgaard, Kvinfo

»Kønskvoter styrker konkurrenceevnen«

27. februar | Direktøren i det norske Finansnæringens Arbeidsgiverforening mener, at kønskvoter er det bedste, der er sket for Norges globale konkurrencedygtighed.


24. februar
Faglig énmandshær er død

22. februar
Støt de græske stålarbejdere

19. februar
Lønarbejderne skal tilbage til centrum-venstre!

modkultur

Af Sune Hundebøll

Løb i varmen

27. februar | Mens vi udfordres af februarkulden, har løbere sat hinanden i stævne nær Tindouf i Algeriet. Deres udfordring er varmen og 42,195 kilometers løb gennem ørkenen.


24. februar
Kontrafon: fra Nørrebros undergrund til P3

22. februar
KODA freder YouTube

22. februar
Piratradio på standby af frygt for myndighederne


Blogs

Af Rina Ronja Kari

Så går det løs igen

29. februar | 10:40


Af Elizabeth Japsen

Avantgardisten Holberg anno 1721 og 8 marts

28. februar | 09:23

1 kommentarer

Af Karen Helveg Petersen

»De faktiske forhold i jernindustrien…«

27. februar | 17:01

4 kommentarer

Af Søren Søndergaard

Politikerlede

27. februar | 08:52

2 kommentarer

Af Henrik Chulu

Digitalt forår

27. februar | 01:22

4 kommentarer

Af Lise Jonassen

Vi er ikke svage - vi har bare ikke arbejde

26.februar | 11:57

2 kommentarer